maandag 18 november 2013

Het ontstaan van de Ontbijtworkshop bij Heleen Janssen, B&B Jansbeek in Arnhem.



“15 jaar geleden hadden we bewust een groot huis gekocht met het idee om het trappenhuis met anderen te kunnen delen. We verhuurden de zolderetage en de eerste 7 jaar ook de grootste kamer op onze slaapetage. De laatste jaren hadden we nog maar één persoon die de hele zolderetage huurde. Toen hebben we gedacht: als hij weggaat, zou het leuk zijn de etage voor onszelf te gaan betrekken om het als werkruimte te gaan gebruiken. Ik zag mezelf al les geven aan de cursisten die Spaans of Frans kwamen leren!

Dit droombeeld veranderde tijdens een avond met twee vriendinnen. Het kwam niet op een briefje, maar het schoot als een flits door me heen en ik geloof dat dat geen toeval was. Het was zo'n bijzonder moment, ik vertelde mijn vriendinnen: "Ik ga een B&B beginnen."

Ik bedacht me dat ik al mijn talenten in een eigen B&B kwijt zou kunnen: gastvrouw zijn en dus mensen in de watten leggen, boekhouder van mijn eigen administratie, beheerder van een website, mijn talen spreken want ik zou gasten over de hele wereld ontvangen, mijn organisatietalent, behendigheid in het netwerken, contact met mensen over de mail, telefoon en face to face…  Perfect dus.

 En nu ben ik een bevoorrecht mens, mijn verwachtingen zijn meer dan uitgekomen, het ‘eigen baas’ zijn bevalt uitstekend…”

En dat Heleen een eigen ‘baas’ is in de positieve zin hebben wij , het team van Goeden8 vandaag ervaren!


Na aankomst rond 10.00 uur in Arnhem na een carpooltochtje werden we met blij verrast met een feestelijk ontbijt op een dienblad fraai gepresenteerd met een diversiteit aan fruit, sap, broodsoort, broodbeleg, kaassoorten, hangop, jams, muesli enzovoort.




Natuurlijk mochten we hiervan genieten maar daarna werden ook wij in de schort gehesen! Aan de bak!.



Per 2 teams gingen we onder haar begeleiding recepten maken die basis gericht waren, goed uit te breiden met aanvulling van vruchten, kruiden of andere smaakingrediënten.

Het was even vreemd om (nadat we s ochtends nog in eigen keuken een ontbijt hadden bereid) in de keuken te staan van een ander. Maar Heleen loodste ons door praktische probleempjes en vragen heen en al snel waren we de 5 gast vrouwen in uitvoering.

En heel vervelend; tussendoor namen we plaats aan haar gezellige keukentafel om de gerechten te proeven. Scones, broodjes, pancakes, tosti's,  Helaas voor de lezers; er was niets mislukt of aangebakken...
Tijdens dat proeven gaf Heleen blijk van haar ervaring door aan te geven wat je kon variëren met jams, peul vruchten, gist, broodmixen en andere smaaktoevoegingen.
NB Echtgenoot deed aan team building door tussendoor alles op te ruimen!




Heleen gaat voor het pure. De ingrediënten voor een puur ontbijt haalt ze zelf bij haar vers leveranciers.
Met al deze leveranciers heeft ze een prettige samenwerking opgebouwd en benoemt ze ook in haar workshops.

Tussen alle bakluchten door namen we ook een kijkje boven in haar twee compleet ingerichte B&B kamers. Comfortabel en uitgedacht ingericht.

Zichzelf willen  onderscheiden hoort bij Heleen en dat draagt ze met passie uit.



Voordat we naar huis gaan krijgen we van haar een Gift bag mee met producten om thuis recepten te maken en haar Hands out, een receptenboekje.
Gelukkig afneembaar  en in handige ringband verwerkt...
Maar goed ook, want we zullen we er nog vaak gebruik van maken.



Bedankt Heleen voor het uitdragen van gastvrijheid en kennis! Met hart EN ziel!
Elly, Femke, Toby en Laura


Meer weten over deze B&B? Kijk op www.Jansbeek.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten